بالاخره با زباله‌های خانه چه کنیم؟!!!

یادداشت مهندس سجاد حسینی

عضو هیات مدیره سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت

در زندگی امروزی، ما ناگزیر از تولید زباله و پسماندهای خشک و تر هستیم.
گاهی چنان در مشکلات زندگی غوطه‌ور می‌شویم که هیچگاه احساس نمی‌کنیم کارهای کوچک و به ظاهر ساده‌ی ما چگونه می‌تواند باری روی دوش عده‌یی وسیع بگذارد و یا بر عکس باری از روی دوش بسیاریها بردارد.
تولید زباله و پسماندها به ویژه در شهرها اینروزها به یکی از چالشهای اساسی مدیریت شهری تبدیل شده است، ساخت زباله‌سوز و یا نیروگاه‌هایی که از زباله تولید برق می‌کنند بسیار پرهزینه و زمانبر است، حمل، دپو و پردازش زباله‌های درهم نیز به نیروهای بسیار زیاد، وقت و انرژی نیازمند است و دفن زباله‌ها در شهری همچون رشت مشکلات محیط زیستی و ایجاد کوه زباله‌ها همچون سراوان پدید می‌آورد.
حالا پرسش اساسی این است که پس با زباله‌های خانگی چه کار باید کرد؟

زباله تولید نکنیم؟
جنبش های زباله صفر مدتی است که در جهان و حتی در ایران مطرح است اما زباله صفر به چه معنی است اولین گام در پروسه مدیریت پسماند اجتناب و کاهش از تولید زباله است اما این بدان معنی نیست که زباله ای تولید نشود اما در این مرحله تلاش میشود با خرید مسئولانه ، خرید با برنامه و… زباله کمتری تولید شود و باید این واقعیت را باید پذیرفت که می‌شود با برخی برنامه‌های مختصر به مدیریت شهری در برخورد با زباله‌ها کمک کرد، تنها عزم و اراده‌ی جمعی می‌تواند این مساله را حل کند.
در اولین قدم همکاری چه کار باید کرد؟
شهروندان ما باید بدانند که زباله‌های ما خود به خود محو و نابود نمی‌شوند و جایی را هم ندارند که بروند.  پس از آنکه تلاش میکنیم تا زباله کمتری تولید کنیم با برنامه درست زباله داخل خانه را به دو قسمت اصلی زباله خشک و تر تفکیک کنیم البته زباله بهداشتی نیز به عنوان زباله سوم نیز بهتر است از دو زباله تر و خشک جدا گذاشته شود.
این موضوع اولین کاری است که شهروندان مسئول و متعهد به پاکیزگی شهری می‌توانند انجام دهند. بنابر این تفکیک زباله‌ها از مبدا یعنی جدا کردن پسماندهای خشک و تر از خود خانه‌های ما. ما با اینکار شاید فکر کنیم اقدامی صورت نگرفته است اما همین موضوع دومین قدم بزرگ درجهت داشتن شهری پاک و پاکیزه است.

زباله‌های تر و خشک جدا شده را چه کنیم؟
زباله‌های تر را اگر باغچه‌یی داریم می‌توانیم زیر خاک دفن کنیم و روی آن به اندازه‌ی کافی خاک بریزیم و یا در پلاستیکهایی که آب آن بیرون نریزد ساعت ۹ تا ۱۰ شب پشت در خانه‌ها بگذاریم تا پاکبانان شهرداری آنها را جمع کنند.
زباله‌های خشک را هم در کیسه‌هایی نگهداریم و ماموران سازمان مدیریت پسماندها با خوروهای ویژه خود که آهنگ پخش می‌کند و به همگان خبر می‌دهند، می‌آیند و از شما تحویل می‌گیرند.
با همین دو روش می‌توان بسیاری از مسائل مرتبط با زباله‌ها را بدون دردسر و با کمترین هزینه به شهر و شهرداری حل کرد.
توجه داشته باشیم هنگامی که ما زباله‌های تر و خشک را با هم مخلوط می‌کنیم، کار برای کسانی که می‌خواهند زباله‌ها را پردازش کنند مشکل می‌کنیم اما با همین کار کوچک، بسیاری از مسائل این بخش از مدیریت شهری حل می‌شود.
موضوعاتی همچون کم‌حجم کردن زباله‌های خشک، جداسازی زباله‌های عفونی،بهداشتی همچون دستمال کاغذیهای آلوده و… از دیگر مواردی است که می‌تواند کار تفکیک زباله‌ها از مبدا تکمیل کنند.

  نظرات