جمع آوری و پاکسازی گیاه غیر بومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب عینک انجام شد.

جمع آوری و پاکسازی گیاه غیر بومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب عینک انجام شد.
به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت؛ حمید محسنی معاون فنی و اجرایی سازمان با اعلام این خبر افزود : طی پایش های مداوم و لزوم جمع آوری مستمر گیاه غیر بومی و مهاجم سنبل آبی در تالاب شهری عینک رشت برنامه ریزی لازم به انجام رسید و در صبح روز جمعه دهم آذر ماه با حضور شهردار منطقه چهار و مشارکت این شهرداری، تعدادی از نیروی‌های رفت و روب سازمان و اعضای موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما حجم قابل توجه ای از این گونه گیاهی جمع آوری شد.
محسنی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون چند مرحله جمع آوری سنبل آبی توسط نیروهای این سازمان به انجام رسیده است افزود : این سازمان از مشارکت شهروندان در راستای برطرف نمودن مشکلات و معضلات شهری استقبال نموده و انتظار می رود آگاهی رسانی لازم در خصوص عدم جابجایی و انتقال این گیاه به سایر منابع آبی و جلوگیری از خرید و فروش آن نیز در دستور کار دستگاه های مرتبط باشد.
گفتنی است سنبل آبی گونه گیاهی منطقه آمریکای لاتین و رودخانه آمازون بوده که در کشور ایران به عنوان گونه گیاهی غیر بومی و مهاجم محسوب شده که با تکثیر سریع از طریق استالونهای خود می‌تواند سطح وسیعی از مناطق تالابی را پوشانده و عمل اکسیژن رسانی و روند طبیعی بوم سازگان های تالابی را مختل نماید.
این گیاه نخستین بار در سال ١٣٩٠ در تالاب عینک رشت مشاهده شد و بر اساس مطالعات صورت گرفته تا ٣٠ سال بذر آن در محیط های آبی امکان رشد مجدد می یابد و بیش از یک دهه است که مبارزه برای کنترل و امحا آن در تالاب عینک رشت ادامه دارد.
از شهروندان محترم درخواست می‌گردد از جابجایی این گیاه اجتناب نموده و در صورت مشاهده خرید و فروش آن با سامانه ١٣٧ شهرداری رشت تماس حاصل نماین
  نظرات