ارائه گزارش سازمان در خصوص برنامه عملیاتی ۱۴۰۳

در جلسه کمیسیون بهداشت مطرح شد؛ درخواست حسن کریمی کرنق برای راه اندازی کارخانه های بازیافت رشت| انتقاد مجید عزیزی از سو مدیریت ها | انتقاد مسعود عباس نژاد از سهم اندک رشت از بودجه های ملی | اضافه شدن آیتم مسئولیت حرفه ای به بیمه تکمیلی کارکنان

 

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت؛ هشتاد و سومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور مجید عزیزی و مسعود عباس نژاد دیگر اعضای کمیسیون و جمعی از مدیران شهرداری ظهر امروز در ساختمان شورا برگزار شد.
در ابتدای جلسه حسن کریمی کرنق  از انجام عملیات آسفالت در محلات توسط سازمان عمران قدردانی کرد و گفت: متاسفانه همچنان روی دریچه های منهول آسفالت انجام نمی شود و به صورت چاله باقی می ماند. از همه شهرداران مناطق و سازمان عمران می خواهیم به این موضوع دقت کنند و همچنین در بحث آسفالت محلات کم برخوردار اقداماتی انجام شده اما باید توجه بیشتری صورت بگیرد. رئیس کمیسیون بهداشت در بحث کارخانه های بازیافت لاستیک های فرسوده و همچنین لوازم الکترونیکی، اظهار داشت: درخواست داریم این دو کارخانه حتما راه اندازی شوند.

ارائه گزارش سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در خصوص برنامه عملیاتی ۱۴۰۳
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با بیان اینکه یک برنامه عملیاتی برای برآورده شدن حداقل خواسته ها تهیه شده است تصریح کرد: اکنون یک پراکندگی کار در دوایر شهرداری داریم که در بسیاری موضوعات کسی به درستی پاسخگو نیست. با این استراتژی، موضوعات مرتبط پسماند با درایت اعضا در یک نقطه دیده خواهد شد.
علی مقصودی همچنین به ارائه آماری از وضعیت زباله های شهر رشت پرداخت و خاطر نشان کرد: شهر رشت در سال ۱۴۰۲ با توجه به نرخ رشد جمعیت، ۸۱۵ هزار و ۶۶۲ نفر جمعیت دارد و متوسط تولید زباله در ۸ ماهه نخست امسال در هر ۲۴ ساعت ۵۲۷ تن، بر اساس زباله جمع آوری شده توسط شهرداری، بوده است که اگر این عدد را تقسیم بر جمعیت رشت کنیم سرانه تولید زباله خانگی هر شهروند ۶۴۶ گرم در روز بوده است.
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ادامه با تاکید براینکه باید تکلیف زباله سوز شهر رشت مشخص شود افزود: با وجود اعلام آمادگی دو سرمایه گذار، تصمیم گیری در خصوص سایر گزینه ها از جمله بیوگاز و پیرولیز برای ما محدود شده است.
علی مقصودی با اعلام اینکه مخالف راه اندازی زباله سوز نیستیم خاطر نشان کرد: اگر می توانند زباله سوز را سریعا راه اندازی کنند اما اگر نمی توانند بهتر است تجهیزات زباله سوز به استان دیگری منتقل شود و ما سایر روش ها را برای مدیریت پسماند دنبال کنیم تا شاید بتوان جلوی خسران بزرگتر را گرفت. به نظر می رسد اولویت، استان هایی هستند که زباله سوزشان پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند در پایان به برنامه های سازمان برای سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: درخواست سازمان برای سال آینده بودجه ۱۱۸۷ میلیارد تومانی است. با تصویب این بودجه می توانیم موضوعاتی چون گیاه پالایی، پوشش گیاهی سطح دفنگاه زباله، محصور کردن بخش بهسازی شده بوسیله تیرک های فلزی، اجاره ماشین آلات جهت پوشش زباله، تامین مصالح برای پوشش و دسترسی، آزمایش های مستمر، مطالعات و احداث لندفیل جدید، کانکس جمع آوری پسماند خشک، پیمانکار پسماند خشک، طرح جامع مدیریت پسماند شهر رشت، آنالیز زباله شهر رشت، اطلاع رسانی و تبلیغات در حوزه پسماند، تکمیل احداث رمپ میانی ایستگاه موقت تخلیه زباله، موضوعات مرتبط با زباله سوز، مطالعات و نظارت و تملک و خط انتقال شیرابه برای صفر شدن شیرابه، قرارداد انتقال زباله از رمپ میانی به دفنگاه سراوان، ساماندهی لندفیل سراوان، خرید و ترمیم سطل های زباله مکانیزه و پارکی و تفکیکی، راه اندازی سیستم بیوگاز در لندفیل سراوان، سیستم بازچرخانی شیرابه را به نتیجه برسانیم و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیز در بحث رفت و روب دیده شده و با توجه به کمبود نیرو ۱۷۰ نفر نیز در این بخش اضافه خواهند شد.

 

مجید عزیزی نیز با اعلام اینکه ایمان دارم زباله سوز پاسخگوی نیازهای شهر رشت نیست، تصریح کرد: اگر امکان حضور دو سرمایه گذار در حوزه مدیریت پسماند وجود دارد باید به حال مدیریت کشور تاسف خورد. امنیت و آرامش و سلامت مردم با سوء مدیریت به خطر افتاده است.
عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری بحث مدیریت پسماند در سطح کلان را یک موضوع حاکمیتی دانست و گفت: این موضوعات باید توسط دولت پیگیری و رفع شود. چرا باید از دیگر شهرها زباله وارد لندفیل سراوان شود.
مجیدعزیزی در پایان با بیان اینکه جریانی فاسد در بدنه استان ریشه دوانده است خاطر نشان کرد: نگرانی من، نگرانی از بابت سلامتی شهروندان است. تا کی باید سلامت مردم گروگان سوء مدیریت ها باشد؟

مسعود عباس نژاد نیز با اشاره به کمبود نیروی رفت و روب خاطر نشان کرد: جلسه ای در این خصوص برگزار شود تا از این بحران در سال جاری خارج شویم و برای سال آینده نیز حتما چاره اندیشی شود. فشار زیادی روی کارگران رفت و روب است و ادامه این وضع ممکن نیست.

 عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به سهم اندک رشت از بودجه های ملی، افزود: استان های دیگر بودجه های ملی می گیرند و ما نمی توانیم بگیریم. آقایان نماینده برای شهر رشت چه کرده اید؟ چرا رشت از ردیف بودجه های ملی سهم کمی دارد؟ چرا در موضوعاتی که باید با بودجه ملی مدیریت شوند شهرداری باید با عوارضی که از مردم می گیرد ورود کند؟
مسعود عباس نژاد با بیان اینکه رشت در مرکز مظلوم است تصریح کرد: در شرایط فعلی نباید از مردم انتظار داشت که وظایف دولت را بر دوش گیرند و در این میان نباید از استاندار انتظار رایزنی در تهران جهت جذب بودجه های ملی داشت چرا که این امر در حوزه وظایف نمایندگان است که متاسفانه در این حوزه عملکرد قابل توجهی صورت نگرفت چرا که این نمایندگان هستند که باید از حق مردم این شهر دفاع کنند.
 حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در جمع بندی موضوع با اشاره به ضرورت افزایش نیروی انسانی در حوزه رفت و روب بیان داشت: در خصوص بودجه پیشنهادی سازمان و برنامه های اعلام شده، برنامه ها طی دو یا سه جلسه دیگر به طور دقیق بررسی خواهند شد و برنامه های با اولویت بالاتر در دستور کار سازمان قرار خواهند گرفت.
  نظرات