شهر رشت نیازمند مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا

بیش از ۷۳ درصد زباله‌های شهر رشت فسادپذیر هستند!/ از ۵۳۰ تن زباله تولیدی در رشت تنها ۱۰ تن تفکیک می‌شوند.
به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت‌‌‌‌‌‌‌؛ در هر ۲۴ ساعت در شهر رشت ببش از ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که بیش از ۷۳ درصد آن فسادپذیر هستند که باید فکری اساسی برای آنها کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با اعلام این مطلب گفت: در این بین تنها ۲۷.۵ درصد زباله‌های تولیدی در رشت قابل بازیافت هستند که کار تفکیک آنها هم خوب پیش نمی‌رود و ما باید در این زمینه برای ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا تلاش کنیم.

علی مقصودی با اشاره به آنالیز پسماند های شهر رشت افزود: از مواد قابل بازیافت شدن زباله‌های شهر رشت ۸.۴۰ درصد کاغذ، ۰.۹۱ درصد مقوا، ۰.۶۸ درصد لاستیک، ۸.۵۸ درصد پلاستیک، ۱.۲۲ درصد  منسوجات، ۰.۵۱ درصد پت، ۰.۷۷ درصد شیشه، ۱.۲۵ درصد آهن، ۰.۰۴ درصد فلزات غیرآهنی، ۱.۹۰ درصد چوب، ۱.۷۰ درصد نان و بقیه نخاله‌های ساختمانی، مواد الکترونیکی، پسماندهای عفونی و… هستند.
وی ادامه یا بیان اینکه وضعیت تفکیک زباله‌ها در رشت چندان مناسب نیست افزود : تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله‌‌ بسیاری داریم و برای همین موضوع به پیمانکارانمان گفته‌ایم برای فرهنگسازی در زمینه تفکیک زباله‌ها از مبدا و برای آگاهی بخشی به شهروندان نسبت  به چاپ بنر و انتشار بروشور و کاتالوگ اقدام کنند و این سازمان نیز با مساعدت صدا و سیمای استان و رسانه ها در حال تولید محتوا و انتشار اطلاعات  مرتبط با مدیریت پسماند بخصوص تفکیک از مبدا می باشد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون روزانه در شهر رشت ۵۳۰ تن زباله تولید می‌شود که بخشی از زباله‌های تولیدی قابل بازیافت هستند، گفت: اما متاسفانه کار تفکیک خوب انجام نمی‌شود و آینده این راه هم بسیار دشوار اما دست یافتنی است.
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ارتباط با آخرین وضعیت تفکیک زباله‌ها گفت: فعلاً روزانه حدود ۱۰ تن پسماندهای خشک به وسیله  پنج پیمانکار طرف قرارداد با این سازمان در پنج منطقه شهرداری رشت و ادارات جمع‌آوری و بازیافت می‌شود که همانطور که مشخص است درصد بسیار کمی از زباله‌های قابل تفکیک شهر رشت را شامل می‌شود.
مقصودی ادامه داد: اگر همه شهروندان با اجرای کامل طرح تفکیک زباله‌ها از مبدا همکاری نکنند و این موضوع به فرهنگ عمومی و همگانی تبدیل نشود همانند گذشته زباله‌ها پس از جمع‌آوری و حمل به سمت کارخانه کود آلی  و سپس  محل دفن زباله منتقل و آیندگان ما را به واسطه این موضوع نخواهند بخشید کما اینکه اکنون نیز  این موضوع شرایط  بغرنجی را به وجود آورده است.
این مدیر شهری مرتبط با مساله‌ زباله‌های شهر از شهروندان فهیم و فرهنگی این شهر خواست همانگونه که بستن کمربند ایمنی در خودروها را پس از مدتی به فرهنگ عمومی تبدیل کرده‌اند و حالا کمتر راننده‌یی را می‌توان در رشت پیدا کرد که از کمربند ایمنی استفاده نکرده است از خانواده‌های شهری رشت هم تقاضا داریم موضوع تفکیک زباله‌ها از مبدا را جدی تر بگیرند و با همکارنمان در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت و شرکت های جمع آوری پسماند خشک همکاری بیشتری داشته باشند.

  نظرات