برگزاری نشست تخصصی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

برگزاری نشست تخصصی در راستای هماهنگی و وحدت رویه در چگونگی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و بررسی شیوه های نوین مدیریت پسماند در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان

 

نشست تخصصی مدیریت پسماند با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست ، معاونین عمرانی فرمانداری های استان ، مدیران پسماند شهرداری ها و معاونین خدمات شهری استان ، در راستای ایجادهماهنگی و وحدت رویه در چگونگی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و بررسی شیوه های نوین مدیریت پسماند جامد شهری و ارائه راهکارهای نوین دراین بخش در سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد.

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، صبح روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ ، نشست تخصصی مدیریت پسماند با حضور معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان و جمعی از معاونین فرماندار ومسئولین و رابطین اجرایی پسماند شهرداری های استان  در سالن اجتماعات حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد.

«مسعود کاظمی »معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این نشست گفت: معضل پسماند یکی از مهمترین  چالش هایی است که تمامی کلان شهرهای دنیا با آن سر و کار دارند و  به عنوان یکی از اصلی ترین آلاینده های زیست محیطی آب ، خاک و هوا محسوب می شود .وی با اشاره به اینکه گیلان یکی از مهمان پذیر ترین استان های کشور در خصوص گردشگری است افزود: موضوع مدیریت پسماند باید با اولویت تفکیک زباله از مبدا ، بعنوان یکی از اولویت‌های اصلی حوزه شهری و روستایی استان گیلان در دستور کار جدی  قرار گیرد .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت  پسماند در استان تصریح کرد :  پیشرفت فیزیکی طرح های ساماندهی محل دفن زباله سراوان وکود آلی رشت خوشبختانه در وضعیت خوبی قرار دارد .
وی به نقش و اهمیت اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و بازگو کردن دستاوردهای حوزه شهری و روستایی در بخش مدیریت پسماند به مردم تاکید کرد و افزود: یکی از اقدامات مهم آگاه سازی مردم و مشارکت آنها در موضوع تفکیک زباله از مبدا است و باید در این خصوص از ظرفیت تمام دستگاهها و سمن ها نیز استفاده کنیم.

« کاظمی » در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت : در گیلان چیزی بنام جایگاه دفن نباید داشته باشیم و باید تلاش شود از تکنولوژی روز دنیا جهت بهره گیری از زباله بعنوان سرمایه استفاده شود ، لذا انتظار داریم شهرداران و فرمانداری ها به تکالیف قانونی خود به نحو احسن عمل کنند و نتایج زحماتشان را از طریق تشکیل کمیته اطلاع رسانی به گوش مردم برسانند .
از دیگر سخنرانان این نشست «محمود قاسمی» مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان بودند . ایشان نیز در پاره ای از سخنان خود به تسریع در امر تفکیک از مبدا و تاکید استاندار محترم در این خصوص با هدف کاهش میزان حجم زباله های تولیدی استان اشاره نمودند.
در ادامه « شهرام توانا» سرپرست مدیریت پسماند استانداری گیلان نیز ضمن تاکید بر هماهنگی مدیران شهری از جمله فرمانداران بخشداران ،شهرداران ، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی برای اجرای کامل طرح های مدیریت پسماند در مبحث تفکیک از مبدا اظهار داشت: برگزاری دوره ها و نشست های مشترک ، ارایه گزارش اقدامات و شفاف سازی چالش ها و موانع مربوط به مدیریت پسماند در شهر‌ها و روستا‌ها می تواند در پیشبرد صحیح اهداف موثر باشد
وی در این کارگاه تخصصی درخصوص تجربه های موفق کشور ژاپن در امر تفکیک زباله از مبدا و نیز چالش ها و مشکلات و راهکارهای بحث پسماند در استان و شهرستان ها با ارائه پاورپوینت مطالبی را ارائه کرد.  

 

  نظرات