در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد: درخواست احیای کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب

در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد: درخواست احیای کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب

 

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری روز دوشنبه اول آبان ماه کار خود را آغاز نمود.

  در آغاز جلسه حسن کریمی کرنق رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ضمن عرض تسلیت به جامعه درمانی، شهادت جمع کثیری از پزشکان و پرستاران غزه را در کنار مردم مظلوم و بی دفاع غزه نشان از سبوعیت رژیم صهیونیستی دانست و حملات وحشیانه اسرائیل غاصب را محکوم کرد.
 وی در ادامه و در خصوص دستور جلسه کمیسیون، مربوط به ساماندهی سگ های بلاصاحب گفت: در حال حاضر در محل نگهداری سگهای بلاصاحب اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و در تامین غذای آماده برای سگها، داروتراپی و واکسیناسیون و عقیم سازی سگها کارها در حال انجام است اما هدف از تشکیل این جلسه همفکری به منظور رفع کاستی های موجود و تقویت و حمایت از عوامل اجرایی و دست اندرکار این موضوع مهم به لحاظ بهداشتی است.
  کریمی کرنق در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: مکاتبه ای با جناب دادستان انجام شود تا با دستور دادستانی محترم و فرمانداری رشت بعنوان رییس کمیته ساماندهی سگ های بلاصاحب، شهرهای مجاور رشت از رها سازی سگ های بلاصاحب پس از جمع آوری در حوزه شهر رشت ممانعت نمایند و در اولین فرصت، کارگروه مربوطه به ساماندهی سگها احیا گردد و منابع مالی و بودجه ای لازم بمنظور عقیم سازی و زاد و ولد کنترل شده با توجه به پیشنهاد معاونت خدمات شهری، از سازمان برنامه و بودجه تقاضا و تامین گردد. وی در پایان تاکید کرد تولید محتوا از طریق رسانه ها به منظور آگاهی بخشی به مردم ، از جمله اقدامات مهمی است که می باید در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.
در ادامه سید حسین رضویان عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: قانون در همه امور فصل الخطاب است و در قانون نیز پیش بینی شده است که جناب آقای فرماندار بعنوان رئیس کارگروه و شهردار بعنوان دبیر کارگروه می باشند، از اینرو پیشنهاد بنده این است که در ابتدای به ساکن کارگروه ساماندهی سگها ی بلاصاحب احیاء گردد.
  وی افزود: نباید اینگونه باشد که در هر دوره شورای منتخب و مجموعه های مردم نهاد ها متولی کار باشند و اگر قرار است جهت تامین هزینه های پیشبرد پروژه، معاونت برنامه ریزی استانداری چیزی را به این کار اختصاص دهد آن مبلغ نیز می باید در همین کارگروه مصوب شود.
  سید حسین رضویان در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: با توجه به اینکه، کلیت این ماجرا ساماندهی و اولویت، رفتن به سمت راهبرد عقیم سازی است برای عقیم سازی نیز می باید از دامپزشک یا دامپزشکان معین و حاذق در محل نگهداری سگها در کود آلی استفاده کنیم تا سگها در بازه زمانی کوتاه مدت ۶ ماهه عقیم شوند و شهرداری هم می باید امور مربوط به سیستم تگ و هولوگرام را انجام دهد تا از طریق کیو کد مشخص شود هر قلاده سگ چه زمانی دریافت شد، عقیم گردید و متولی آن کیست.
  این عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان اظهار داشت: در کنار این فعالیتها معاونت خدمات شهر می باید در مناطق ۵ گانه مکانهایی را برای تیمار و نگهداری سگها تعیین نموده و از سوی دیگر گروههای مردم نهاد شناسایی شوند تا از ظرفیتشان بنحو احسن استفاده شود و تحت این شرایط مردم خواهند دیدکه شهرداری برای حل مساله پای به میدان گذشته نه جهت کشتن سگها.
در ادامه دکتر احمدی شاد رییس نظام دامپزشکی استان گفت: تمرکز بر روی واکسن هاری ست اما بعنوان یک دامپزشک عرض می کنم بیماری های دیگر از هاری پراهمیت تر هستند. طبق تحقیقات موسسه تحقیقاتی پاستور، مخزن بیماری هاری سگ نیست بلکه روباه، شغال و راسو است و می باید به این موضوع مهم نگاهی جامع داشته باشیم.
  وی در ادامه افزود: واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از سگها بدلیل ویروس دیستنپر و پاروا ویروس می میرند و با توجه به گران بودن این واکسن ها باید برای این موضوع نیز سازوکاری چیده شود.
  رییس نظام دامپزشکی استان با اشاره به عملکرد شهرداری بندر انزلی گفت: به عنوان مدافع حقوق دامپزشکان بخش خصوصی عرض می کنم با توجه به هزینه های بالای مواد اولیه جراحی این توقع که کار عقیم سازی سگها توسط دامپزشکان بصورت رایگان انجام شود توقعی غیر منطقی و ناشدنی است. البته می توان عقیم سازی را رایگان انجام داد اما همانگونه مسبوق به سابقه است اگر برای این کار هزینه نگردد، کار با دقت و بدرستی انجام نمی شود و به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید از این رو پیشنهاد من این است که باید بودجه ای به این کار اختصاص داده شود
 همانگونه که در شهر بندر انزلی همین کار را با تعیین دامپزشکی مشخص انجام داده اند و با استخدام دامپزشکی کلیه امور مربوط به درمان اعم از جراحی، واکسیناسیون، سرم و … در آن انجام می شود.
در بخش دیگر این نشست میهمانان وکارشناسان مدعو از ادارات بهداشت، محیط زیست و حامیان حیوانات به تبیین نکته نظرات و ارایه دیدگاههای خود در خصوص دستور جلسه پرداختند.
  نظرات