بر آموزش شهروندان برای تفکیک پسماندها تاکید داریم

بر آموزش شهروندان برای تفکیک پسماندها تاکید داریم
مساله تفکیک پسماندها از مبدا موضوع مهمی است که شهروندان باید به آن توجه کنند اما بسیاری از آنها از خود می‌پرسند تفکیک زباله‌ها را از کجا باید آغاز کنند؟
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با بیان این مطلب گفت : اینکه چگونه باید پسماندها را از یکدیگر تفکیک و آنها را وارد چرخه‌ی بازیافت و تبدیل مواد کنیم، موضوعی است که فکر بسیاری از شهروندان را به خود مشغول داشته است.

علی مقصودی با عنوان کردن این مطلب تاکید کرد: بسیاری از شهروندان دلشان می‌خواهد که پسماندها را تفکیک کنند اما به دلیل چرخه‌ی معیوبی که وجود دارد، از تفکیک زباله‌ها منصرف می‌شوند.

وی تاکید نمود: تفکیک زباله‌ها آنچنان هم که به نظر می‌رسد کاری ساده و آسان نیست و نیاز به آموزش و آگاهی  دارد، به همین دلیل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت روی مساله‌ی آموزش تاکید می‌کند.
مقصودی افزود: برای برداشتن نخستین گام در مقوله تفکیک زباله‌ها از مبدا باید در نظر داشت که همیشه در منزل شهروندان باید چند سطل زباله‌ جداگانه برای نگهداشتن زباله‌ها در نظر گرفته شود و  زباله‌ها در ابتدا باید به سه  دسته اصلی «تر» و «خشک» و <<بهداشتی و عفونی>> تقسیم گردند ، زباله‌های که عمدتا شامل ته مانده های غذایی و میوه و تفاله چای و امثالهم می باشند را باید سعی کنیم تا در صورت امکان  در حیاط  و یا باغچه‌ خانه‌ها دفن کرد و به کمپوست تبدیل نمود.رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ادامه تاکید کرد: پسماندهای خشک به راحتی قابل بازیافت هستند. این پسماندها می‌توانند شامل کاغذ و مقوا، شیشه، فلزات، پت و پلاستیک، چوب، زباله‌های الکترونیکی و… باشند که همه‌ اینها قابل تفکیک و تبدیل مواد خواهند بود.

وی در ادامه گفت: برای اینکه چرخه‌ معیوب تفکیک زباله‌ها اصلاح شود باید خانوارهای شهری علاقه‌مندی بیشتری  به تفکیک زباله‌ها شوند و این زباله‌ها را تفکیک شده به عوامل  شهرداری رشت ارائه نمایند و یا بفروش برسانند.

مقصودی افزود: بهترین راه مدیریت زباله‌های ارگانیک شامل باقیمانده مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات و … چال کردن آنها در باغچه  و بهترین راه زباله‌های خشک تفکیک شده هم عرضه آنها با ماشینهای جمع‌اوری زباله‌های خشک است.

او در پایان تاکید کرد: اگر خانه‌ها حیاط نداشته باشند و یا امکان دفن پسماندهای تر برای خانوار وجود نداشته باشد، بهترین کار این است که آنها را در یک پلاستیک جداگانه ریخته و ساعت ۹ شب در بیرون از اماکن و در محل های تعیین شده بگذارند تا ماموران جمع‌آوری زباله‌ها آنها را به وسیله‌ی ماشینهای حمل زباله جمع‌آوری کنند.

  نظرات