بصورت میانگین در طی ۸ ماه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۲/۴۳ درصد از زباله شهر رشت را نان تشکیل داده است.

بصورت میانگین در طی ۸ ماه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۲/۴۳ درصد از زباله شهر رشت را نان تشکیل داده است.
به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت؛ علی مقصودی رئیس سازمان با بیان مطلب فوق گفت: نتایج بررسی ها نشان می‌دهد که غلات و فرآورده‌های نانوایی و عمدتاً نان که تقریبا در بین همه گروه‌های غذایی جای دارند، بیشترین ضایعات غذایی را در بین خانوارها به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه نان غذای اصلی خانواده ها را تشکیل می‌دهد افزود: اگر نان بنا به هر دلیلی مصرف نشده و یا صحیح نگهداری نشود بیات گردیده و از چرخه مصرف خانوار خارج می شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با تاکید بر اینکه تعیین مقدار دقیق نان مصرفی خانوار برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه و ایجاد ضایعات کمتر، کاری دشوار نیست گفت:  هر خانواده می‌تواند به سهم خود با مدیریت درست خریداری نان، ضایعات آن را به حداقل برساند.
 وی یکی از راه ‌حل های اساسی و مهم برای کاهش ضایعات نان را افزایش آگاهی خانوارها دانست و اظهار داشت : اگر در زمینه‌ مصرف و نگهداری بهینه نان آگاهی افراد افزایش یابد ضایعات نان نیز کمتر می شود، بطو مثال برای کاهش ضایعات نان می‌توان نان های اضافی را به جای نگهداری در یخچال، در فریزر قرار داد و هر موقع نیاز به استفاده از آن بود به سادگی و با استفاده بخار کتری و یا سایر روشها، نان را مصرف کرد.
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در پایان مهمترین راه برای ماندگاری نان را جلوگیری از روند بیات شدن آن و خرید روزانه به میزان نان مصرف خانوار دانست و افزود: استفاده از نانهای دور ریز به عنوان غذای دام و طیور می‌تواند راهکاری دیگر برای جلوگیری از وارد شدن ضایعات نان به چرخه پسماندها باشد.
شایان ذکر است طی هر ۲۴ ساعت در شهر رشت بصورت میانگین و بر اساس اطلاعات توزین زباله شهر در  ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲۷ تن زباله تولید می‌شود که بر اساس آنالیز انجام شده حدود  ۲/۴۳ درصد آن معادل ۱۲/۸۱ تن  آنرا نان تشکیل می‌دهد.
  نظرات