هم افزایی جهت تسریع فعالیت‌های فرهنگی و جلب مشارکت مردمی در مدیریت پسماند

جلسه مشترک سازمان های مدیریت پسماند، سیما، منظر و فضای سبز و فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت با حضور روسا و معاونین، برخی فعالین رسانه و با شرکت سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی شهر رشت و رئیس کمیسیون توسعه پایدار این شورا در روز پنجشنبه ٩ شهریور ١۴۰٢ در محل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت؛ علی مقصودی شقاقی رئیس این سازمان با اعلام این خبر افزود : هدف از برگزاری جلسه تبادل نظر و تشریک مساعی برای دستیابی به چشم اندازی بهتر با مجموعه ای از سازمان های شهرداری رشت، فعالان رسانه و با حضور جناب آقای سید حسین رضویان از اعضای شورای اسلامی شهر بود که نسبت به مشکلات حوزه های فرهنگی در مدیریت پسماند بحث و بررسی به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت استان گیلان دو میلیون و هشتصد هزار نفر است و زباله های تولیدی در گیلان به درستی پردازش نمی شود گفت : در ایام تعطیلات با تعداد بالایی از مسافران و خوردو ها روبرو ایم که شهر رشت علاوه بر مشکلات ترافیکی با افزایش چند برابری حجم و وزن پسماند مواجه شده و از نظم شهری کاسته می شود لذا ضرورت دارد عملکرد بهتری از خود بر جای بگذاریم.

مقصودی با اشاره به اینکه میراث دار شرایطی هستیم که اگر قبل تر درست عمل میشد اکنون در این وضعیت نبودیم گفت : یک سوم زباله های شهر رشت در نوبت صبح بیرون از منزل گذاشته می شود که ١٧۰۰ مخزن پسماند در سطح شهر را پر میکند و به دلیل عدم وجود قاعده منظم ساعت مشخصی برای دریافت پسماند از شهروندان وجود ندارد لذا پیشنهاد ما جمع آوری پسماند در همان ساعت ٩ شب به بعد است تا از حجم فعالیت های نیرو های رفت و روب نیز کاسته شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با اشاره به اینکه ‌شهرداری موظف است زباله های پردازش نشده را دفن نکند گفت : باید فرهنگ تفکیک از مبدا و بازیافت را نهادینه کنیم و از تمامی ظرفیت های موجود برای ایجاد فرهنگ مدیریت پسماند بهره بگیریم.

مقصودی با اعلام اینکه با ادارات سطح شهر رشت و آموزش و پرورش تفاهماتی برای ترویج فرهنگ تفکیک و مدیریت پسماند در ادارات و مدارس صورت پذیرفته از همکاری سازمان های مردم نهاد جهت این امر خبر داد.

سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی شهر رشت و رئیس کمیسیون توسعه پایدار نیز در این جلسه پسماند، ترافیک و وندالیسم را از موضوعات مهم شهر رشت خواند و گفت : می‌بایست به حل مسائل پرداخت و نباید خودمان را با مشکلات سرگرم کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید به دنبال حل مشکل ناکارآمدی شهر رشت برویم افزود : این سوال مطرح است که چقدر از مردمان شهر رشت، کنشگر حوزه مسائل رشت هستند؟ شاید کمتر از ٣ درصد مردم نسبت به مسائل رشت واکنش نشان بدهند.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه منشا اصلی خلق پول در شهر رشت ساخت و ساز است گفت : ما با کلنی های حاصل از ساخت و ساز خلاف معاذیر نیز مواجه ایم که برخی بحران های اجتماعی را تولید کرده و مدیریت شهری را در موقعیتی قرار می‌دهد که نه می تواند خدمت ارائه نکند و نه می تواند بی تفاوت باشد.

رضویان با اشاره به اینکه باید به دنبال بهبود قانون باشیم گفت : افزایش مسؤلیت پذیری، پاسخگویی، قانون مداری و محترم شمردن شهروندان منجر به بهبود اعتماد عمومی می شود و از این جهت شهر رشت نیازمند مدیریتی نو و جدید در خدمتگذاری به مردم است.

در این جلسه پیام جعفر نیا رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز و شفیعی نژاد معاون فرهنگی و علیزاده معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و فعالین رسانه نیز نیز به بیان نظرات و راهکار های دستیابی به شهری پاک و ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا و مدیریت پسماند پرداختند و مقرر گردید بسته ای فرهنگی با موضوع مدیریت پسماند و شیوه‌های متنوع توسط سازمان ها تهیه و برای جلب مشارکت مردم بکارگیری شود.

  نظرات