برای کاهش شیرابه زباله‌ها، رطوبت زباله‌های تر را در خانه کم کنیم

برای کاهش شیرابه زباله‌ها، رطوبت زباله‌های تر را در خانه کم کنیم
  رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با اشاره به نحوه صحیح تفکیک زباله‌های تر و خشک، گفت: نه تنها تفکیک زباله‌های خشک و تر توسط شهروندان مهم است بلکه ضرورت دارد  تلاش کنند تا زباله‌های تر آنها هم تا حد ممکن و با حداقل آب وارد سطل زباله شود.
علی مقصودی افزود: وقتی که زباله‌های تر و خشک را از هم جدا می‌کنیم و در سطل‌ها و یا کیسه‌های زباله مجزا قرار می‌دهیم، باید تلاش کنیم که زباله‌های تر کمتر شیرابه تولید کنند و محیط اطراف را آلوده نسازند.
وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای کاهش شیرابه زباله‌های تر این است که کار تفکیک کامل و بی‌نقص صورت پذیرد افزود: برای آنکه از کیسه زباله‌های تر شیرابه خارج نشود و اساساً تولید شیرابه کاهش یابد بهتر است تا حد امکان زباله‌های تر در منزل آبگیری شود، یعنی قبل از ورود به سطل یا کیسه با گذاشتن آبچکان بر روی سینک ظرفشویی اقدام به کاهش آب و رطوبت مربوط به آن گردد.
مقصودی اضافه کرد: هر تن زباله تر حدود ۵٠٠ لیتر شیرابه تولید می‌کند که در استانی مانند گیلان با بارش باران حجم آن بیشتر نیز شده و سبب ایجاد آلودگی آب و خاک و بوی نامطبوع می‌شود که نیازمند توجه و مدیریت صحیح است.
رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت ادامه داد: زباله‌های تر همچون پوست میوه، پسماندهای سبزیجات، پوست تخم مرغ، تفاله چای، دمنوش و … قابلیت تبدیل به کود کمپوست را داشته که عملاً تبدیل به خاک با مواد آلی شده و برای گلدان‌ها و باغچه منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا برخی پسماندهای تر که دارای ارزش غذایی بوده را می‌توان به نزدیکترین محل نگهداری دام سپرد تا به عنوان خوراک به آنها بدهند.
مقصودی در پایان با اشاره به اینکه با این چند کار کوچک هر یک از شهروندان می‌توانند در کاهش آلودگی اطراف محل سکونت خود و در کل شهر رشت کمک کنند، گفت: امیدواریم افزایش آگاهی شهروندان محترم در زمینه مدیریت پسماندها منجر به انجام صحیح تفکیک از مبدا و کاهش شیرابه‌های تولیدی شده و از این طریق موجبات ارتقای سلامت شهروندان، بهداشت محیط و حفظ طبیعت خدادادی و کم نظیر استانمان را فراهم آوریم.
  نظرات